vardagligt

har verkligen pluggat till och från hela dagen, vilket är väldigt duktigt av mig tycker jag allt, har både hunnit med o göra en hel del svenska, engelska och även anatomi , gött mos! har precis pratat med både hjärtat och bästa vän, härligt o höra deras röster, uppmuntrande! happy! kärlek!

jag har faktiskt planerat in en del annat nu i veckan, imon ska jag plugga mer. på torsdag ska jag o JS förhoppningsvis åka pulka o hoppa omkring i snön vilket jag längtat efter att göra men ingen har gjort det med mig, haha! så det ska bli funny! utgång antingen fredag eller lördag. blir det inte på fredag så har jag tänkt o locka hit min pojkvän och blir det på fredag så tänker jag ta hit han på lördag bannemej! hihi så ser min fortsättning på veckan ut,  ändringar kan ju faktiskt komma.

nu ska jag lägga mig ner och läsa lite till anatomi!

pussss


detta är muskelanatomi
vi ska kunna Ursprung, fäste och funktion på ca 30 muskler till tisdag en liten del av det hela vi har innan certifiering.

på bilden är det M.Trapezius
Har sitt ursprung C1-T12 (kotorna)
uppdelad i 3 delar
pars descendes har sitt fäste clavicula
pars transversus på Acromion
Pars ascendes på spina scapula
Funktionen är depression, elevation, adduction av scapula
lateralflexion åt samma håll av columna cervicalis
rotation åt motsatt håll och extension av columna cervicalis

kan ni fatta att detta är ganska svårt?jobbigt? mycket att kunna?

haha illa att det blev ett så långt inlägg
men klapp på axeln till de som orkade läsa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0